Visningar: 231
Gamla brandstation.
Östanbäcken, stans äldsta stadsdel mestadels bebyggd av trähus från 1700- och 1800-talet. Den före detta Gästgivaregården byggdes 1781 och var ett av flera hus som var nära att rivas när ett nytt Domus-varuhus skulle byggas i början av 1970-talet. Men rivningen stoppades och idag är stadsdelen q-märkt, skyddad i den kommunala detaljplanen. Grå, vita och trähus blandas med blå, röda och gula hus. En känsla av att förflytta sig flera hundra år bakåt i tiden infinner sig.
Utefter Östra kanalen fanns en rad magasin på härnösidan från Kanaludden fram till Stora Torget. Ägarna hade i regel sina bostäder bakom magasinen. Magasinen från Kanaludden till Storgatan revs på 1930-talet och de mellan Storgatan och Stora Torget på 1950-talet.
Domus varuhus / Bodens Elektriska Storgatan
Östra kanalen
Östra kanalen
Östra kanalen
Foto från 1927
Östra kanalbron
Promenad längs Östra kanalen
Västra kanalen med sin fasta stenbron kunde endast användas av mindre båtar.
Det var vanligt att fiskarna från Solumshamn rodde in till staden med sina produkter. De lade till med sina båtar vid stranden utefter Östra kanalen.
Ångaren “Nyland” på sin färd från Sundsvall passerar kanalen till sin tilläggsplats nedanför residenset. Nyland Byggår 1875 Längd: 33,25 m Bredd: 5,26 m Trafik: Härnösand-Nyland-Noraström ändrades till Nyland-Härnösand- Sundsvall.
Johannesbergsskolan. Byggnaden togs i bruk 1912
Kallbadhuset vid Södra sundet. Badhuset uppfördes år 1909
Kanaludden
Gästgivargården / Hellund & Kjellin Sadelmakeri.
Östanbäcksgatan var tidigare belagd med kullersten men består nu av grus.
Magasinen mellan Kanaludden och Storgatan revs på 30-talet och de mellan Storgatan och Stora Torget på 50-talet.
Östra kanalen med Domkyrkan i bakgrunden
Hellund & Kjellin Sadelmakeri
Hellund & Kjellin Sadelmakeri
De flesta av husen på Östanbäcken är från 1800-talet. Vid mitten av 1900-talet var det tal om att riva husen och bygga nytt. Genom ingripande från kommun och länstyrelsen räddades husen.
Bild 612 / Jubileumsutställning 1935
Bild 611 / Träbåtens tid / Östra kanalen.
Bild 610 / Brand på Murberget
Bild 609 / Personal ur Härnösands brandkår vid gamla brandstationen vid Hovsgatan. Redan år 1888 föreslog grosshandlare Carl Modig en fast brandkår men utan framgång hos statsfullmäktige.
Bild 614 / Brandbil från 1922. År 1895 beslöt stadsfullmäktige att införa en fast brandkår. Den första brandkatastrofen uppstod tidigt 1700-tal då Härnösand brann ned nästan till grunden. År 1847 inköptes den första ångdrivna brandsprutan.
Bild 607 / År 1895 beslöt stadsfullmäktige att införa en fast brandkår. Den första brandkatastrofen uppstod tidigt 1700-tal då Härnösand brann ned nästan helt till grunden. 1847 inköptes den första ångdrivna brandsprutan.
Bild 606 / Jubileumsutställning i Härnösand 1935
Bild 604 / Härnösands Segelsällskap är ett av Sveriges äldsta segelsällskap. Det bildades år 1858 och bedriver fortfarande sin verksamhet. När sällskapet år 1908 firade sitt 50- årsjubileum byggde man ett klubbhus på Kanaludden. Detta försåldes 1956 till Härnösands stad och revs i slutet av 1960-talet när man skulle bygga ett nytt varmbadhus på denna plats.
Bild 602 / Östra kanalen 1927.
Bild 601 / Östra kanalbron i Härnösand fick sitt nuvarande vackra utseende tack vare en insats av byggaren och löjtnanten Hjalmar Elworth. Denne var länge en okänd son till den världsberömde svenske uppfinnaren John Eriksson. Hjalmar Elworth muddrade och breddade kanalen, spontade sidorna mot de sluttande stränderna och anlade en stenkaj. Elworth utsågs till arbetschef vid byggande av Östra kanalen. Arbetena inleddes 1852 och tog tre års tid. Farledens djup muddrades till 12 fot (knappt 4 meter). I samband med dessa arbeten byggdes år 1850 en ny bro mellan Härnön och Mellanholmen. Den första bron på platsen byggdes av trä redan 1658.